30 June 2009

kepade.....

pesanan aku untuk sorang insan hok buleh aku anggap abang aku sendiri...:-

kadang2 kite dok selalu betul... dan orang laen dok selalu saloh... kite ni hanye manusie biase... aku sendiri pom perasaan nok maroh... tp jgn lah sampai perasaan maroh tu membuatkan hidup kite dok tenang... maroh hanye buat kite tension...bukan kite je tension... org lain hok di sekeliling kite pom akan rase tension...

kadang2...kite kene pikir jgk perasaan orang hok kene maroh tu.. even kite bukan lah maroh sgt... tp kalau dalam sehari kite ambik mase 3 hingga 4 jam untuk maroh, orang akan rase benci dengan kite.... dok perlu contoh hok panjang lebor, kate kan lah kite hok kene maroh... aper perasaan kite... mesti rase mcm tidok puas hati...

kadang2 kite sedap maroh ke orang sebab org dok melawan cakap kite... tp kite kene ingat.. dok melawan bukan bermakne takut.... dok bermakne mengaloh... mungkin org tu ader rase hormat ke kite.. sebab tu dier dok melawan.... kite jgk mesti ingat.. semua orang ader tahap kesaboran... jgn sapa tahap kesaboran org hilang.... mungkin kite kate kite x takut walaupon org maroh.... kadang2 bende hok org buat ke kite hanye bende kecik... tp kesannye buleh buat kite menyesal seumur hidup.....

bukanlah dok leh maroh lansung... tp biarlah bertempat... biarlah kene dengan care dan gaye... jgn sampai orang berdendam dengan kite...mungkin jgk kate2 kite boleh buat orang tersinggung... kitekan hidup bermasyarakat... saling berkawan... walau pon dok berkawan, tp tidok bermusuh...

bukan niat aku nok menasihat sape2... sbb aku tahu aku ni dok lah baek sangat... tp kadang2 ader jgk bende2 yang boleh pakai keluor dari mulut aku ni...

ingat!!!! sabor tu sebahagian daripada iman.... maroh tu pulok sahabat syaitan... buat lah pilihan bijok... IMAN atau SYAITAN

1 comment:

nIk nUr LiyAni said...

fuyoo..hebat r..tabik spprrrrriiinnngggg skali..hehehe