01 July 2010

Mengekalkan Tradisi

Ni gambor lame, time mule2 start maen wau... lepas tu makin hari, makin banyok wau yang dibuat... merate rate kampung cari buluh... sampai habis buluh kat area kg aku tu... ha3... tahun ni mmg meriah gile permainan wau ni.... Tuan rumoh ni pom bising-bising sebab serabut tgk wau banyok sgt... rumoh dier doh jadi mcm stor... kesian ke tok wan (Tuan rmh)... tiap2 hari kene sapu buluh yg bdk2 ni raut dan buang merate rate.... budok2 ni x makan saman... maroh pom buat dop reti je... hu3

Esok 02 julai 2010 ader pertandingan wau kat kg. temala... sepatutnya minggu lepas tp time tu x ade angin lansung, sampai wau pun x boleh naek.... aku ingat nak maen mggu lepas sbb time tu aku still ader kat kampung... so bile dah tunde, aku x bleh pegi lah...

aku pon x tahu kenape tibe2 aku minat sangat masuk pertandingan wau ni... even aku x pandai pon nak naekkan wau.... nampok je senang, tp sebenornye ssh.... kalau x percaye, try lah sendiri... aku selalu gak teringin nak buat wau sendiri... tp x pandai.. mujur ader pok hassan tolong buat... kite aku dgn dier tu geng lah.... ha3...

seingat aku... 1st pertandingan ni di adekan pade 10 april 2010... anjuran sek2 pok awang teng... lepas pada tu, tiap2 jumaat mesti ader pertandingan... ader tu sampai kene pilih kat kg mane nok masuk, sbb ader mase, 2 atau 3 kg buat pertandingan ni dalam satu hari

antare pertandingan wau yang aku masuk:
1. Kg. Mak Kemas - Anjuran Pok Awang Teng
2. Kg. Batu 9
3. Kg. Kubang Che Mei
4. Kg. Surau Hj. Yaakob
5. Kg Jerong
6. Kg. Mak Kemas - Anjuran Pemuda Pas
7. Kg. Jerong surau
8. Kg. Seberang
9. Kg. Banggol Katong
10. Kg. Tasek
11. Kg Temala

ha3... banyok jgk rupenye kg yang telah aku jelajoh... ha3... saje suke2.. buat hilang boring time hari jumaat...

aku akan merindui detik2 tu sbb jarang2 je ader permainan wau sampai merioh mcm ni... last sekali pon 6 thn lepas... tp dop lah merioh mcm tahun ni... dan aku pom x tahu bile lagi akan ader lagi kemeriohkan seperti ini....

No comments: