23 January 2011

ceritaku untuk mu....

kejut je dari tidur... aku terus teringat ke mung nex.. susoh benor aku nok terime yang mung telah pergi jauh... dari aku, dari keluarge kite, dari abg. syed... dari syed faris haikal.... bile aku duduk sendiri... aku sokmo teringat ke mung.... ingat zaman dulu tu... mase kite same-same gi jalan... dok kan mung dok ingat.... pagi-pagi mesti mung mechok nok maroh sebab kene hantor aku gi sekoloh... naek proton saga BDB8177 pa tu... tgh hari gi ambik... sbb aku kang ngade2 sikit... x mboh naek bas... tgh hari mung gi ambik... kalu aku tubik kelas lambat, mung wak mucung mg tu ah... nok maroh.... doh aku nok wak guane.. doh kene balik lambat.... mase duduk asrama pong gitu jugok... asal hari khamis, mung mesti mari ambik aku.... guard dop beri masuk pon, mung masuk gop... ha3... hari sabtu petang biase pa gi hantor.. sbb pa kan dop keje hari sabtu....

dapat result SPM... bukan maen mung suruh pa gi belanje kite semua makan.... padahal result SPM aku bukan molek sgt... kat restoran seri wangse, pengadang baru... kite kan adik beradik ramai... berkonvoi gi makan... pa, ma dgn adik2 naek krete... mung dgn mala naek skuter biru tu... aku dengan TAG1886 aku tu lah... motor tu pon mg yg mule2 gi ambik kat kedai joni... siap mung gi rmh mat sang... nok nunjuk ku aku "aku nok bowok motor ning dulu... mung duk lah tepek wau mg tu" .... sbb time tu, aku tgh maen wau kat rmh saing aku.... time masuk matrik gitu gop... kan mung gi hantor aku sapa changloon, kedoh tu,,,... jauh gile... bukan maen mung senyum lebor... banggelah konon... adik lelaki mung hok sorang ni dapat masuk matrik... ha3.. aku pulok, bukan maen sedih lagi.. sbb time tu baru belajor nok ganas... baru nok pandai saing dengan mat-mat rempit... ha3... kelakor pom ade...

hari jumaat gi jalan pata batu buruk... kan ade pasor minggu situ... sokmo mg jalan jauh dari aku, sbb mg takut org kate aku ni kaseh mg.... asal jupe orang mung mesti kabo "ni adik aku ning"... padahal orang dok tanye pong.... aku ingat lagi mung maroh ke budok2 kampung tebakang... sebab ye kate ke aku... mase tu kite gi pasor minggu wakaf dua... malam doh time tu... sayang jugok mung ye ke aku... aku dok sangke pulok mung sapa maroh gitu bile ade orang ngate ke aku...

aku tahu mung sokmo cakap besar depan saing2 mung pasal aku.... terime kasih sbb mung bangge dengan aku... dari zaman aku masuk MRSM dlu... sapa lah aku habis degree... sokmo mung cerite pasal aku ke saing2 mung... tp nex, aku dok dang lagi nok keje... nok tunjuk ke mung.. aku pong buleh dapat gaji besor mcm orang laen jgk.... mg sokmo ngajing ke aku "kekgi kan nok pakai evo.., kne lah keje gaji besor".... aku senyum je...

sebelum pa beli krete pong, mg ade call mung kate "sedak lah orang kekgi, buleh bowok honda"... ha3... bukan pa beli krete tu ke aku.... ape bende pon, aku sokmo kene nganjing di mung... time mung nok lahirkan syed faris pong, aku hok tunggu.... malam tu aku gi hantor dgn ma dan abg syed... esok tu aku tunggu... lame aku tunggu... dok sabor nok tengok anok mung.... puah aku, ma dan ma abg syed tunggu..... pah tu aku tgk abg syed kuor dari dewan bersalin... muke dier mcm gembire sangat... susoh nok cerite.. tp mmg napok suke sangat... berseri-seri.... terime kasih sbb mung beri aku anok sedare yg comel... nakal mcm mung jgk... ha3.. anok mummykan.. mmg gitu...

banyok benor bende aku nok cerite dengan mung... kalau mung ader, buleh lah mung naek krete baru mala tu... TBB2886.... krete mvyi je, sbb ye kate dok mampu nok beli krete mahal mcm orang laen... mesti sedap mung ngajing ke ye... aku tahu lah mung tu.... Atin pulok dapat 8A PMR... sokmo ye nok pintas aku... ni kalau mung ade... mmg mung bersungguh-sungguh nok hantor ye masuk sekoloh asrama molek-molek... tp mcm biase lah nex, atin kan, mane buleh tinggal jauh dgn ma... kalu mung ader, mesti mung maroh... aku tahulah.. same gok mase atin dapat sekoloh elite dulu, bukan maen mung bleber sbb atin x mboh sekoloh tu.... aku pulok, dapat result yang agok2 tinggi lah jgok sem ning... kalau mung ader, mesti mung sibuk nok tahu pointer aku tu....

kekgi bile aku balik kg... tak dop doh lah macam dulu.... dulu faris mesti tunggu mung balik.. kalau mung balik lambat ye mesti kate "mane mummy adik ning, dok balik2 lagi"... dok sabor ye nok jupe mummy dier... kalau balik awal.. mesti kite lepak2 depan pintu tu... bercerite... kadang2 sapa pa maroh sbb org bang maghrib.. tp kite duk kumpul situ lagi... sedak sgt duk bukus tupat... malam baru mung balik rmh mung....

hari tu, ma ade bersungut... "tak dop doh lah orang hok paling suke makan ikang singgang dengan sambal belacan,, kalau enex ade, balik keje je, mesti cari ikang singgang kat dapur".... mung wehi benor makan ikan singgang... kadang2 kalu lauk tinggal sikit... mung siap pesan "tinggal ikang singgang tu ke kak enex sikit"... sedap kat mane dop tahu.... orang bukan maen, dress up macam orang kaye-kaye, tapi makan ikang singgang... ha3... hanye kite je tahu.. adik beradik kite... baloh pong... pah tu baek semule....

cerite pasal baloh ni.. teringat time nok raye hari tu... abang ngoh bahang mung... sapa lebam mate mung... siang ke mung nex... tp abg ngoh mitok maaf doh kan.. ye pon bukan sengaje... tp mung gi jgk teman aku beli kasut raye... siap pakai cermin mate hitam.. tak mboh v orang napok mate tu.... macam-macam perangai kite zaman budok2 kan... zaman mengorat, zaman bercinte.. sampai lah zaman mung kawen dan buleh anok.. mung tetap nakal macam dulu... bekeng pulok tu... patang adik2 wak saloh skit.. maroh slalu....

tp aku tahu nex.. ade orang bertepuk tangan bile mung tak dop... biarlah dier... kalau bende tu buleh buat orang gembire... bukan semua orang buleh buat saing... dan bukan semua orang suke ke kite... asal kite gembire sudoh lah.... kite adelah kite...

tapi aku mmg sedih sangat nex.. bakpelah cepat sangat mung pegi.... sampai ke hari ning... aku masih dok buleh lupe ke mung.... mungkin dari satu sudut laen... mg lah kakok kesayangan aku... bukan mung dok tahu, kalau pa maroh ke mung, aku sokmo back up mung... aku memang maroh bile ade orang laen maroh ke mung... biar bende tu mmg saloh mung... adik beradik laen pon aku sayang jugok.. tp mungkin sbb aku ni mcm baek dgn mung... mung pon sokmo bercerite dgn aku...sokmo jalan dgn aku... tu yang jadi sayang tu lebih sikit ke mung....

ikhlas aku kabo... aku rindu sangat-sangat ke mung.... blog aku ni pong, penuh dgn cerite pasal mung je.... aku doakan mung tenang dan aman disane... aku sendiri pong akan menyusul mung.. tp bila masenye, hanye Allah yang tahu..... semoga roh Kartini bt Mat Nasir dicururi rahmat dari yang maha Esa....

3 comments:

nIk nUr LiyAni said...

utk pengetahuanmu paih..mak aku silent reader blog mu ni..mak aku sokmo ty aku arwah sakit pe..tp ape pn..alfatihah utk kesian kali..
aku harap mu tabah terima takdir ni..

mat_paeiz said...

aku kabo lah ye... kakok aku demam je sbnornyer.... ddk wad 1 mggu.. after that, dier sesok nafas coz jangkitan paru2.... after 2, 3 hari... makin teruk... test utk H1N1... result +ve... lepas masuk ubat.. 2,3 hari lepas tu, result H1N1 dah -ve... tp paru2 still x bleh berfungsi dgn sendiri... kene gune mesin.... after 13 hari koma... dia pergi mengadap ilahi... bayi berusia 7 bulan... pergi menemani ibu nye.... begitu lah lebih kurang cerite nye nik... krm salam ke mok mg... malu doh aku ning... hu3

zmah said...

Orang Ganu ke ni?