07 February 2011

BerLaLU

ape bende yang nok di cerite kali ni... hurm... pasal cuti tahun baru cine... tiade ape yang menarik... cume kali ni aku mengalami masalah untuk tidor malam je kot... hari2 tidor lepas pkl 6 pagi... hari tu sekali, pukul 8 lebih baru buleh tidor... nok buat macam mane... dok cakak nok kejam mate... tp dok tidor2 jgk... so tgk tv lah sampai pagi... orang bangun semayang suboh pon aku x tido lagi..

cuti tahun ni... semua adik beradik balik... sbb buat tahlil untuk arwah kakak.... kartini mat nasir...selepas 40 hari arwah pergi... terase macam sangat gembira kalau majlis ni bukan majlis tahlil tu.... alangkah bahagia kalau kartini mat nasir ada masa tu.... aku pon mcm kurang semangat sikit hari tu... sebab aku rase macam ade yang tidak cukup... abang aku pernoh cakap "macam ni rasenye bile ade ahli keluarga yang hilang, hari2 abang ingat ke enex".... aku hanye mendiamkan diri... sebab aku sendiri turut merasekan itu.... cume aku ni kurang berkongsi masalah aku dengan keluarga... aku hanye pendam dan buat2 selambe... biarpon aku rase kesedihan tu tidok pernoh hilang dari diri aku... selame mane dier pergi, selame itu juga kesedihan sentiase menemani aku....

aktiviti aku bile balik rumah... aku akan selongkar barang-barang.... tengok album gambor... hari tu aku jumpe note book arwah... aku bace lah.... tidak ade ape2 yang menarik... cume nukilan nama kaluarga yg tertulis

syed ahmad fakrulrazi = papa
kartini = mummy
syed faris haikal = abang
syarifah nur farisya adriana = baby

dan dalam tu banyak tertulis perancangan arwah untuk buke perniagaan butik pengantin... byak draf2 surat yang berkaitan dengan perniagaan yang bakal dirancang... arwah sebenarnye dah lame berkursus solekkan... nak jadi mak andam katenye.... ma ade bagi tahu, lepas lahirkan anak kedua, arwah nok berhenti keje, nok buke bisnes... dulu mase dier belatih solek, aku akan jadi tukang suke (gelak) + pengkritik.... adik aku akan jadi mangse... muke kne sental dengan make-up.. kakwa (anok sedare) yang duduk KL paling hepi bile balik kampung... sbb mok enex (panggilan kakwa pada arwah) nok make up kan kakwa.... gembire sgt budok tu bile kene make up.... aku dengan adik beradik yang laen akan jadi penonton... gelok2... mane x gelok... sekali nak sapu bedak, sekali bace buku nota... hurm... masing gelok sakan... tu lah noltagia terakhir kami adik beradik....

tinggi benor cite-cite arwah nak buke bisnes sendiri... sbb dulu pon, arwah pernoh tanye aku... "kalau aku buke bisnes butik pengantin, ok ke?"... aku cakap ok je... tp aku dok tahu lah sampai begitu semangat arwah berusaha ke aroh itu.... yg bisnes andam tu, aku ingat arwah nak buat part time... aku dop tahu pon sampai arwah nok berhenti keje.... hurm... kita hanya mampu merancang... Allah yang menentukan...

syed faris, papa nok hantor pegi sekoloh... sbb papa dier bagitahu, dier banyak termenung... aku pon x sure sbb dier sekarang dduk dgn papa dier... tp bile aku tgk betul2... memang laen skit dier... kalau nok suruh buat sesuatu, kene pujuk dulu... nenek aku pon perasan... kakok aku pon kate macam tu jgk.... tapi lame2 ok lah kot... aku cume mengharapkan yang terbaek... semua bende yg diminte, kami cube untuk tunaikan... bukan terlalu memanjekan, tp macam kasihan... abg ikhwan dgn adik seri ade ibu.... kakwa ade mama.... tp faris hanye ade papa.... bile dengar yang laen panggil, ibu dgn mama masing2... aku tgk faris... dier diam je... tgk mate dier... rase mcm sedih pon ade... tp nok buat mcm mane....

mase dier sampai hari tu... kak long terus ambik faris,,, dukung sampai belakang... kak long, peluk dier, cium dier, sambil nangis... mungkin kak long sedih mengenangkan nasib anak itu... tp faris dop macam budok laen... dier ni macam matang skit berbanding budok laen.. mungkin tu kelebihan yg Allah bagi untuk dier.... untuk menempuh dugaan hidup yang amat berat...

hari tu jgk, ma buat bubur kacang hijau utk pencuci mulut.. ma bagitahu, kacang hijau ni arwah yang pilih (asingkan)... tiap2 petang balik je keje, mesti duk pilih kacang, sampai habis satu guni kacang tu, dalam 7 kg lah jgk... bile tengok kacang tu, ma terbayang kelibat arwah terbongkok dekat dapur... sibuk duk pilih kacang hijau, sebab ma buat kuih, gune inti kacang....

hari tu baru aku teringat.... kakok aku ade cerite, mase dier duduk spital dulu, arwah ni selalu nok suruh kakok aku teman kat katil dier, sbb time tu jgk, ma masuk wad... jeles sbb kakok aku ni duk tunggu ma je, sbb arwah duduk hujung sane, ma duduk hujung sini.... padahal time tu, arwah ok je, just batuk-batuk mcm biase... baru aku paham... dier nok pegi jauh... sbb tu dier nok suruh orang teman dier lebih... last sekali aku sembang dengan arwah hari selase, 14 Dec 2010... arwah macam biase je, ma cakap kalau arwah mandi, lame sangat.... dop macam biase.... puas menunggu baru siap mandi....

hurm.... mungkin itu satu tande yg kami semua tidak sedar....


Alhamdulillah, majlis berjalan lancar... cuace pon ok... terime kasih pada staff Pembinaan ANZ sebab datang dan turut menyumbangkan sajian hari tu... terime kasih banyak-banyak... jase anda semua amat saye hargai...

nak cerite pasal perjalanan ke batu pahat.... hurm... macam malas... tp yang penting... jalan jem + rosak sebab banjir... dan Alhadulillah, aku selamat sampai di Parit Raja, Batu Pahat, Johor...

*** jalan cerite tidok teratur... sbb aku dop tahu nok mule dari mane...

No comments: