02 January 2011

Kau Pergi Jua

tanggal 28 disember 2010.... cerita bermula seawal 7.53 pagi.... telefon bimbit yang di pinjam berdering.... terpapar di skrin... TAS196 calling....

Aku : Hello
TAS196 : Hello abg 8, pa mane

lantas telefon bimbit aku serahkan kepada papa aku.... papa kelihatan resah.. bergegas menyarung pakaian... persoalanku "bakpe pa?" tidak di layan... papa hanya diam dan membisu... hati rasa tak tenang...

7.56 minit pagi.... telefon berbunyi lagi... panggilan dari orang yang same....

Aku : Hello
TAS196 : Hello abg 8, mari spital cepat skit... kak tini nazak dah ning

umpama gugur jantung ini mendengarkan itu... lantas aku bergegas untuk ke hospital... tp dalam hati tetap berkata.. "tidak ade ape2 yang akan berlaku"... memandangkan hari tu hari bekerja, jalan menuju ke hospital adalah sangat sesak... ku cuba untuk memandu secepat mungkin.... baru separuh perjalanan... telefon berdering untuk kali ketiga... kali ni dari papa

Aku : Hello
Papa : Abang... kak tini x dop doh....

luluh hati mendengar itu... air mata bercucuran membasahi pipi... terkenang kakak kesayangan yang sudah terlantar koma di Unit Rawatan Rapi Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu selama 13 hari... selama tempoh itu... kami adik beradik bergilir-gilir menjaga arwah... aku sempat tidur atas kerusi keras itu selama 10 malam... dan 3 hari berikutnya aku menjaga arwah di waktu siang....


setiap kali memandang arwah dalam bilik kuarantin yang berdinding kaca itu... hati sentiasa berkata yang arwah akan bangun sekejap lagi... aku sentiasa bersendirian untuk melepaskan rasa sedih itu... setiap hari air mate mengalir bila memandang ke bilik itu... berharap dan terus berharap yang arwah akan sihat.... balik ker rumah bermain dengan anak kesayangan Syed Faris Haikal yang kelihatan murung setelah sekian lama tidak bermanja dengan mummy nya... berharap anak saudara yang sedang dikandung berusia hampir 7 bulan yang bakal diberi nama Syarifah Farisya Adriana itu akan selamat dan akan lahir tidak lama lagi... setiap hari hanya harapan itu yang menjadi penguat semangat utk aku memandang tubuh kecil yang terbaring di katil bertemankan mesin2 dan wayar yang berselirat yang mambantu arwah untuk terus bernafas buat seketika......

hospital yang sudah lama tidak ku jejak kini umpama rumah ke dua kami sekeluarga... sepanjang hari menghabiskan masa di sana.... hati sentiasa berdebar menanti takut2 ada panggilan dari nurse atau doktor yang akan memaklumkan kepada waris keadaan pesakit... setiap kali kedengaran pangawal keselamatan memanggil nama waris pesakit... setiap kali itu lah jantung berdegup kencang.... keadaan arwah yang kadang2 stabil... kadang2 tidak membuatkan aku sentiasa tidak sedap hati... kadang2 bulu roma meremang bila melihat mayat kaku di usung di atas troli pesakit.... sebak hasa hati bila melihat titisan air mata dari waris pesakit yang telah pergi.... tapi bagi aku, aku tetap berharap yang arwah akan segera sembuh... dan menjadi seperti sedia kala...

namun tiada apa lagi yang kuharapkan bila mendengar ungkapan dari papa.... harapan yang sekian lama ku pendam tanpa siapa pun yang tahu akhirnya hancur berkecai.... tidak dapat aku bayangkan semua ini akan berlaku...

perjalanan ke hospital tetap aku teruskan... memandang suami, ibu mertua, serta papa yang sudah berada di ruangan bilik kuarantin membuatkan air mata ku makin kuat mengalir.... puas di pujuk hati ini... namun air mata ini terus juga mengalir... kelibat orang lain yang memandang tidak lagi aku hiraukan.... sempat aku memandang di celah2 tirai untuk melihat tubuh kecil itu... umpama tidak percaya insan yang aku sayang kini telah pergi....


masih terbayang wajah2 gembira sewaktu dulu.... arwah adalah kakak yang paling rapat dengan aku.... dari zaman kanak2... remaja.. dan dewasa.... dia antara adik beradik yang paling ceria.... paling cantik... senyuman yang manis... dan jugak paling nakal dalam keluarga... ade je bende2 yang dibuat.... pernah menjadi pelajar paling popular di sekolah dengan kenakalannya.... sebut saja nama tini atau lebih mesra di gelar enex... pasti satu sekolah akan kenal... biarlah mungkin ada yang kata arwah ni jahat... kurang ajar... kuat melawan.. tp hanya aku yang tahu... arwah seorang yang penyayang....


hubungan yang dibina bersama Syed Ahmad Fakrulrazi hanya tinggal kenangan... pernah abang ipar ku ini berkata " bercerai mati juge kami akhirnya".... pernikahan yang di ikat sejak hampir 5 tahun dulu kini putus.... tapi aku tetap menganggap dia adalah sebahagian dari keluarga aku... teriangat sewaktu persandingan mereka dahulu... arwah adalah orang yang sangat gembira... persiapan yang rapi dibuat sendiri untuk memuaskan rasa hati... aku diheret ke sana ke mari untuk menemankan arwah mencari barangan hantaran... lenguh rasa kaki ini mencari baranga di pasar payang... satu pasar kami redah semata mata ingin memuaskan hati arwah...

31 Ogos 2006 - 28 Disember 2010

arwah mahukan perkahwinan itu kenangan paling indah dalam hidupnya... sempat kami sekeluarga menonton kembali video yang dirakam sewaktu persandingan arwah dulu... senyum manis yang terlakar di wajah benar2 menampakkan kegembiraan arwah di hari bersejarahnya itu... melihat semua itu membuatkan air mata aku mengalir lagi....

teringat kali terakhir arwah memeluk anak sedare, seri marliana tidak lama dulu... ayat yang masih aku ingat "geram aku tengok budok ning"... beserta dengan ciuman dan senyuman manis yang diberikan kepada anak kecil itu... arwah sangat mesra dengan anak-anak sedare yang laen..

tiada lagi ungkapan "mane sayang mummy?" setiap kali arwah pulang dari kerja... mencari permata hati Syed Faris Haikal.... kasih sayang arwah pada anak kecil itu bukan kepalang... sanggup bergadai nyawa untuk anak itu... apa saja sanggup dicurahkan pada satu-satunya permata hati mummy itu... kalau tidak dibebankan dengan kerja2 di pejabat..sudah tentu sukar untuk mereka berenggang... umpama saling melengkapi... sering kali menceritakan telatah anak kecil itu pada semua... anak kecil yg sangat petah bercakap itu membuatkan mummynya sentiasa tersenyum melayan mulut murainya itu... kadang2 mengurut kaki mummy yg letih dek usungan kandungan yang makin membesar...


harapan arwah untuk menghantar anak kesayangannya ke sekolah tahun ni tak kesampaian... banyak kali berbincang mengenai hal itu... sekolah mana... siapa nak hantar pegi sekolah... pendaftaran pon awal2 lagi telah dibuat.... "nnt mummy hantor adik pegi sekoloh... tadika yayasan islam".... kerap kali aku dengar ayat itu....

mungkin terlalu banyak kenangan antara kami sekeluarga.... pahit manis yang kami lalui bersama... kadang2 suka... kadang2 duka... sukar untuk aku bercerita.. namun itu lah hakikat yang harus aku dan keluarga terima... arwah telah pergi jauh dari kami.... tapi bagi aku... arwah sentiasa ada dalam hati dan sanubari aku....

Al-Fatihah buat arwah Kartini binti Mat Nasir

04 Mei 1981 - 28 Disember 2010
29 tahun 7 bulan 24 hari

No comments: