10 January 2011

ke-14

kenangan terakhir bersama keluarga ketika arwah masih sihat... majlis hari lahir Nordiesyatul Syafiqah Najwa yang ke -5


masuk hari ni... sudah 14 hari arwah Kartini Mat Nasir pergi... tapi pada aku hanya jasad arwah yang pergi..sbb aku sentiasa merasakan arwah masih ada.... kadang aku terdiam... terbayang kembali wajah2 arwah ketika hayatnya.. bukan aku tidak menerima takdir.. tp apa yang tinggal hanyalah kenangan sebagai pengubat rindu... ku biarkan kesedihan itu pergi... namun untuk mencampakkan kenangan itu tidak sekali kali....

kadang aku mcm terbayang-bayang kelibat tubuh kecil yang tersenyum melayan telatah anak kecilnya itu... umpama menatang minyak yg penuh...seluruh kasih sayang dicurahkan kepada satu satunya permata hati yang ada... warisan yang ditinggalkan untuk kami sekeluarga... hanya itulah tinggalan arwah yang paling berharga buat kami... selama ini pon.. kami lah yang menjaga anak itu dari hari dilahirkan sehingga hujung hayat mummynya... kini anak itu bukan lagi milik kami... dia masih mempunyai papa yang lebih berhak untuk menjaga anak itu....

memikirkan nenekku yang selama ini menjaga anak itu, dari makan, pakai, mandi dan pelbagai lagi membuatkan aku rase sedikit terkilan... kerap kali aku melihat wajah tua itu termenung... aku tahu isi hatinya... kerna sebelum ini pernah juga meluahkan rasa sayang yang tidak berbelah bagi kepada cicitnya itu.... pernah dulu aku mendengar luahan hati "mungkin aku tak sempat nak lihat faris membesar"... tapi siapa sangka.. yang pergi dulu adalah mummynya sendiri...

hari ni aku dapat berita.. Syed Faris Haikal demam... dan terbaca dlm FB papanya anak kecil itu mencari mummy yang telah jauh pergi... besar sungguh dugaan yang harus kami tempuh... mungkin kata orang... Ajal dan maut di tangan Tuhan... ya aku mmg akui itu semua... tp percaya lah.. berat mata memandang..berat lagi bahu kami yang memikulnya...

orang kata, patah tumbuh, hilang berganti... tp untuk bende macam ni... tiada lagi pengganti untuk dia... insan yang pernah bersama kami... suka..duka.. pahit maung yang kami tanggung...

semoga arwah tenang disana... di tempatkan bersama orang-orang yang beriman.... Amin...

No comments: