19 March 2011




duk belek2 gambor dalam hanset td... tertengok pulak gambor tu.... ketika arwah terlantar dalam bilik kuarantin kat icu HSNZ K. Trg.... tidak sedarkan diri... dengan wayar yang berselirat utk masuk kan ubat.... dengan pernafasan dibantu dengan mesin... hurm....

ketika gambar tu diambil... niat dalam hati, nok tunjuk ke arwah bile dier bangun dari katil tu... tp hajat aku tak sampai.... arwah terlantar di katil itu,, sampai ke hujung hayatnya.... ayat yang terkeluar dari mulut bapa saudaraku "kekgi kalau inex bangun, aku nok tanye ye, nape ye rase mase koma tu".... dier pom mcm aku jgk... niat dop sampai...

terbayang wajah kak chik mase dier berlari kejor nurse.. (nurse tu kawan dier).... masuk dalam bilik pembedahan sebab tepi icu tu bilik pembedahan.... bile keluar, kak chik cerite kat kak long

"inex teruk long, dop tahulah macam mane... nurse tu kate, dier sendiri dok berani nok beri jaminan nape2 pom".... sambil muke senyum, tp air mate mengalir... aku dgn adik beradik lain hanye terdiam.... lantas aku bersuare...sambil menahan air mate yg berlinangan... "inex bangun kekgi, mung tengok lah kalau dok caye"... sekadar menyedapkan hati yg mmg sangat runsing memikirkan arwah yg sedang bertarung nyawa dalam icu

muke pa masih tidak beruboh.... nampok sangat runsing... duduk dok kene, bangun dok kene... duk mundar mandir je.... hati kalau susah.. mmg lah macam tu...

orang yg paling awal jangke yang arwah akan pergi jauh ialah nenek aku.... dier ader cakap kat arwah... malam sabtu sebelum arwah masuk wad... "bakpe mok (panggilan kami sekeluarga pada nenek) napok mung laen je nex".... arwah hanya berdiam.... sbb malam tu arwah suruh ma buat lempeng.... puas di panggil, baru dier keluor makan.... makan pon secubit je... sbb time tu arwah sedang demam teruk.... dengan tubuh lemah longlai, bersarungkan kain batik, arwah berjalan menuju je dapur... muke pucat je... tp waktu tu,, aku mmg tak sangke ape2 pon....

lepas tu, aku keluar.... malam tu aku balik awal skit... baru je nak buke pintu pagar... dapat sms dari adik "abang, kbo ke pa, kak inex masuk wad"....

beberapa hari lepas tu.. dalam perjalanan nak ke hospital... pa call... "abang, kak inex masuk icu".... aku terdiam... baru je semalam aku pegi tgk dier kat wad... nampak dah sihat.... kenape sampai masuk icu.... aku pusing balik.... nk inform kat nenek aku.... "mok, inex makin teruk, masuk icu plk"... nenek aku hanye diam... cume yang aku dengar keluar dari mulut nenek aku "inex dok balik doh mo'ohnye".... bahasa standardnya "inex mungkin tak akan balik lagi"..... siang malam nenek bace yasin... mungkin dia dah tahu atau sudah menjangkakan itu semua....

2 minggu berkampung dihospital... penuh harapan yang arwah akan bangun tidak lama lagi... tp Allah lebih menyayanginya...... arwah pergi jua meninggalkan permata hati kesayangan yang ditatang bagai minyak yang penuh..... hanya doa dan air mata mengiringi pemergian arwah....

Al-fatihah buat arwah.... yg sentiasa dalam hati dan sanubari satu-satunya adik lelaki mu ini....

No comments: