16 March 2011

Masanya sudah tiba.... Namun.....

status yang ditulis oleh arwah... bertarikh 27 November 2010.... sebulan sebelum tarikh pemergian..

tertulis "LAMBATNYER 27/3/2011.... dan hari ni adalah harinya... hari yang ditunggu oleh arwah telah tiba... namun tiade ape makne lagi buat arwah, serta kami sebagai kaum kerabat arwah yang paling dekat... yang turut same akan bergembira dengan kehadiran tarikh tersebut...

mendengar khabar berita mengenai kelahiran orang baru dalam keluarga orang lain membuatkan aku sedikit tersentak.... sedikit terharu.... sbb aku tidak dapat meraikan kelahiran anak sedare baru aku... memandangkan dia telah dibawa pergi oleh arwah mummynya, jauh dari kami semua, sangat jauh...dan tidak mungkin akan kembali...

dulu Dr. Pakar Sakit Puan nok buat operation utk keluarkan bayi dalam kandungan... namun memandangkan risiko untuk bayi hidup pon agak tipis, dan kami semua tidak mahu jasad arwah terseksa maka, kami semua redha, dan membiarkan bayi itu pergi bersama.... teringat jawapan yang diberikan oleh suami arwah ketika Dr. bertanyekan soalan samada bayi itu nak dikeluarkan atau tidak....

"Biarlah dia pergi temankan ibu dia, lagi pon arwah sudah tinggalkan waris untuk temankan saye atas dunia ni (syed faris haikal), Arwah ambik sorang, saye ambik sorang"

tiade siape yang mahukan anak dan isteri pergi... namun semua sudah menjadi ketentuan Ilahi... tiada siapa dapat menghalang takdir yang sudah tertulis sejak kita semua diciptakan olehNya...



video

dalam tempoh sebulan dua sebelum arwah meninggal... arwah selalu ajarkan syed faris lagu ni... kalau dipasang lagu ni, make kedengaranlah suare faris yang pelat tu menyanyi... bahagian lain mcm tak berape nak paham sangat... tp kalau part chorus "ingat mati ingat sakit"... mmg dier nyanyi bersungguh-sungguh... menjerit-jerit... siape sangka, lagu ni memberi tanda bahawa mmg ade orang dalam kelurga kami yang akan mati..

tokma selalu cakap "patutlah ajor anok nyanyi lagu ni, rupenye mmg dier (arwah) nak mati"... sampai hari ni, tokma masih lagi menangis bila kenangkan arwah.... ibu mane yang tak sayangkan anak... mungkin dari satu sudut, arwah adalah anak yang paling nakal...degil...keras kepale... kuat melawan... tokma pon ade bagi tahu, dalam ramai-ramai anak dier, arwahlah anak dier yang selalu dapat sakit.... dari kecik sampai besar... ade je sakit dier.... time kecik kaki patah (sendi dekat paha, pecah)... tokma dgn tokki ingat dia dah tak boleh jalan lagi.... sbb sangat lama arwah tak boleh jalan.... besor2... sakit dade... kuat makan meggi kot... lepas tu terseliuh tangan.. maen volleyball... bonjol pada tangan arwah still ade, sampai dia mati... jatuh motor, dan macam2 lagi... sampai lah dia meninggal... ade je sakit dier... tak pernah berhenti....

tp kini... faris sudah tidak mahu nyanyikan lagu itu lagi... kenape??... aku sendiri tidak pasti,, mungkin dia sedih atau teringatkan mummy dia bila dengar lagu tu... macam2 andaian yang boleh dibuat.... namun siape tahu hati kecil insan yang baru mengerti erti hidup...

kepada pembaca blog ni... mintak maaf kalau aku asyik cerita bende yang same je... sbb sehingga hari ini, aku masih belum boleh melupakan arwah.... dia sentiase ade dalam hati aku... tidak pernah jauh..... hanya sedikit nukilan kenangan yang mempu aku coretkan sebagai tanda ingatan yang mungkin satu hari nanti akan memberi makna pada diri aku sendiri....

1 comment:

pena rozie said...

Kau tetap dalam hati KARTINI MAT NASIR