15 April 2011

nukilan buat yang TIADA

enex... mg tahu dop.... syed faris tak mboh gi rumoh kite lagi.... sejok mung gi jauh ning... syed faris pon mcm jauh dgn kuarge kite.... pa kabo ye tak mboh lasung duduk rumoh kite.... kesian ke tokki, tokma dengan nyang.... permate hati yang mereke sanjung... yang mereke tatang... dok sudi untuk balik rumoh tu lagi.... padahal disitulah tempat dier membesor.... dari sejok syed faris lahir... sampailah mung pegi tinggalkan kami semua...

kalau mung dok pegi jauh gini... mesti bende-bende gini dok jadi.... sampai hati mung nex.... gi tinggal kami.... kami bukan stakat hilang mung je... tp turut hilang syed faris.... anak sedare yang kami semua tatang macam minyak yg penuh..... kami sayang sepenuh hati...

aku dok boleh bayang aper perasaan tokki, tokma dengan nyang... bile syed faris nangis sbb tak mboh duduk rmh kite.... nyang tu.... kalau mung dok wak mari faris sehari pon dier bising doh... tanye "inex balik kuale berang ke... dok mari ning"..... mase cuti hari tu, aku tengok nyang macam tunggu sesuatu depan rumoh.... sebab hari tu hari khamis.... dulu abang syed janji,, hari khamis ye marilah antor syed faris rumoh kite.... hari tu aku dengor nyang kate .. "dok mari faris hari ning".... lepas tu nyang pon balik... masuk dalam rumoh.... lame aku tengok ye tunggu cicit ye tu mari... tapi dok sampai....

bukan aku maroh ke abang syed sbb dok antor syed faris... sbb aku sendiri tahu, syed faris sendiri yang tak mboh mari rumoh kite.... dier lebih senang duduk rumoh aboh dier....

takdi aku telefon tokki.... tokki nok gi rmh aboh.... sbb hari ni kan, adik ipor mung kan kawen... tokki kabo, "pa bukan nok gi makan sangat.... nok gi tengok syed faris je ning.... ye tak mboh mari lansung doh sini".... aku dok tahu nok kate macam mane... aku buleh rase yang rumoh kite tu kosong je walaupun aku jauh dari kampung.... dok napok doh kelibat budok nakal tu berlari-lari dalam rumoh.... duk pegang kain nyang... sebab dok bagi nyang balik.... dulu syed faris mane boleh berenggang dengan nyang.... kalu nyang kabo "adik... nyang balik kejap neh... nyang nok smayang... kekgi nyang mari pulok".... syed faris mesti kaye... "jangan balik nyang... jangan balik".... padahal rmh kite dgn rmh nyang tu jalan 2-3 langkoh je pon.... dekat sangat... makan, minum dier pon, nyang yang suap... kalau dengan orang lain, dier tak mboh makan.. tapi tu dulu lah... lening dok doh.... sejok mung takdop ni... semua jadi lain..... semuanye dop macam dulu lagi....












rindunye nok tengok mung maen-maen dgn syed faris macam dulu.... lame jugok aku dok dengor perkataan "mummy adik" keluar dari mulut syed faris.... aku sangat rindukan kenangan kite dulu....

No comments: