30 January 2021

 Assalamualaikum, dah sebulan 2021 berlalu.. covid-19 masih lagi berleluasa, kes makin banyak, pkp, pkpb, pkpd, pkpkpkpklah sendiri.. hahahaha so 2020 dah berlalu, tahun yang pada waktu sekolah dulu dicanang canang akan menjadi tahun gemilang, tahun yang berubah segalanya.. ye betul, mmg merubah segalanya, cume vice versa, sepatutnya jadi makin baik, tapi hakikatnya menjadi bertambah buruk. Sampai bila??.. entahlah.. hanya takdir dan waktu yang menjadi penentu segalanya.

Tentang aku, agak mencabar juge lah.. Alhamdulillah, dikurniakan seoraang lagi anak lelaki tanggal 20 Julai 2020.. aku harap harap lahir 12 julai, konon2 nak same tarikh lahir dengan aku.. hahaha, gembira hati tu jangan cakap lah.. keterujaan dapat anak kali ni lain macam sikit.. dari hari pertama tahu bini aku mengandung, aku betul2 excited.. sampailah anak tu lahir.. dalam waktu mengandung tu, ada 2 kejadian yg gak besar berlaku, 1 aku sekeluarga ada kemalangan kecil skit, alhamdulillah semua selamat, ibu ok, anak ok, baby dalam perut pon ok.. yang kedua, bini aku jatuh kat dapur, terhempas punggung ke lantai.. tapi dok bagi tahu aku, sebab takut... tapi alhamdulilah semuanye ok.. sebulan sebelum melahirkan tu, dah meragam skit.. kejap sakit, kejap dok sakit, ade keluar cairan, macam2.. dok macam yang dulu.. smooth je sampai lahir.

malam waktu nk bersalin tu, aku duk tunggu kat luar labor room, tp malam tu, aku pegi tandas lebih dari 20 kali dalam tempoh mase 2 jam.. kejap kejap rase nok kencing.. aku ni takut time aku pegi tandas tu, nurse panggil ke ape ke.. time besalin, macam biase lah, tak perlu diceritakan kot.. org yang ade pengalaman tu, tahu lah macam mana prosedur bersalin secara normal ni.. lepas bersalin, doktor suruh tunggu dulu.. mase tu aku rase sesuatu yang dok kene.. rase macam doktor dengan misi tu sembunyikan sesuatu.. masing2 macam duk bercakap sesuatu, "telinga dia, telinga dia" tu je yang aku dengar, lame jugoklah duduk kat dalam bilik tu, sampailah misi panggil suruh azan

Lepas tu aku macam dah boleh agak, ni mesti kene masuk wad, sebab time keluar tu, misi ade tunjuk, dan cakap " anok awok berok dalam perut doh ni" dia tunjuk kesan najis tu.. so aku redha je.. sebab yang kakak dulu pon masuk wad jgk, so pada aku tu bende biase, skit2 masuk wad, pernafasan laju lah..dan macam2 lagi.. pada aku turutkan saja sebab kerja dia, dia tahu lah.. kite ni bukan bidang kite, apa sangat lah yg kite tahu.

waktu nk register tu lah terbongkar semuanya.. waktu tu aku snap gambor sebab nak tunjuk ke ma dan pa.. lepas tu aku perasan, eh... kenape telinga anok aku macam ni. rupenye mmg cuping telinga anak aku tak sempurne, beloh atas tu cuping dia berlipat.. tibe2 rase sedih, dari rase teruja ade timbul sedikit rasa ralat.. aku bukan fikir aku, sbab aku orang dewasa, boleh paham semua tu Allah bagi.. tp aku cuma bimbang waktu dia membesar nnt, takut dia malu dengan kawan2.. kene ejek dgn kawan2.. semua tu duk bermain dalam kepale aku. tp aku cube untuk terima semua tu dengan penuh rasa redha. Esoknya ibu boleh discharge dlu, sebab musim covid mungkin, bersalin pukul 4 pagi, pkl 9 pagi doktor dah bagi balik. baby duk kat wad dlu.. petang tu aku datang lagi, Alhamdulillah, patang baby dah boleh discharge.

Keesokkan harinye misi datang buat checkup macam biase, cek kuning bagai, dan waktu tu jugak misi kat kemaman ni call sebab waktu cek mengandung buat kat kemaman, bersalin je kat kuale terengganu. misi call bagi tahu suruh ambik anti biotik sbb ibu ade masalah kuman GBS., then bini aku cakap dah bersalin. oleh yang demikian, anak kene on antibiotik dalam tempoh 24 ke 48 jam gitu, sebab bimbang kuman masuk ke baby waktu bersalin tu.. so berangkutlah kami sekeluarga ke klinik, sampai klinik doktor suruh admit hospital minimun 5 hari on antibiotik. cepat2 doktor panggil ambulance, aku nk bwak pegi naik kereta tak bagi, sebab nok cepat.. 

lupe nok bg tahu, baby tu kami panggil MUHAMMAD, sebab aku memang dah niat, kalau aku dapat anak lelaki, aku akan letak nama muhammad kat depan, lain2 tu dok kisohlah muhammad ape pon, janji kat depan ade muhammad.

Duduk lah muhammad dgn ibu kat hospital. kakak sempat tengok adik sekejap je. tu pon waktu kat klinik, suke sangat duk main2 dengan adik. lepas adik masuk hospital hari2 tanye bile adik nak balik, ibu pulak kalau video call, tak boleh tengok muke kakak, nangis, rindu katenye dok pernoh tggal anok lame, padahal bukan lame sangat.. tapi tu lah hati seorang ibu kan. pasal Muhammad, tangan habis lebam lebam sebab doktor cucuk banyak kali jarum, tak jumpe urat, cume yg sedikit melegakan bila doktor sendiri mintak maaf dgn bini aku sebab sakitkan anok aku.. ape boleh buat, redho jelah..

lepas keluar hospital, appointment bersusun susun menanti, sebab telinga dia macam tu, semua organ badan kene cek, buah pinggang, pundi kencing, jantung.. sebulan 2, 3 kali kene gi klinik. alhamdulillah semua ok. NAMUN... yang paling mendukacitakan, waktu buat audiology test yang pertama, FAIL.. lepas tu buat kali kedua after beberapa bulan, beloh kanan OK, beloh kiri TAK OK, Muhammad mengalami masalah pendengaran (skala pertengahan ke teruk).. so akan mangganggu proses pembesaran dia.. berdegup jugak jantung ni.. tp aku tak boleh buat apa2.. hanya mampu redho, lubang telinga Muhammad sempit.. 

Bile teringat, rase sedih sangat, tp bila tgk anak org lain wktu buat checkup, rase Alhamdulillah sangat, anak org lain lagi teruk, jiran kat rumah aku tu pon anak dia 2 orang, semua ade masalah, yang kecik dah umur setahun lebih, duduk pon tak boleh lagi.. yang abang umur 4 ke 5 tahun, baru pandai jalan.. dugaan aku ni jauh lebih kecik dari ape yg mereka lalui. jadi aku perlu kuat utk anak aku.. insyaAllah Muhammad akan jadi anok yang kuat dan soleh. Muhammad aku bagi nama MUHAMMAD HADIF RAHMAN. 

Waktu terus berlalu, Muhammad membesar agak cepat perkembangan nya, walupon berat badan tak cukup, umur 3 bulan 8 hari Muhammad dah boleh meniarap sendiri., belum cukup 6 bulan dia dah boleh merangkak.. sekarang umur dia dah 6 bulan lebih, dah laju pergerakan dia, kene sentiase pantau sebab merangkak ke setiap penjuru rumah, ambik barang masuk dalam mulut. Setiap kali dukung Muhammad, mesti aku cakap "anak papa ni hensem, kene jadi budak baik, budak pandai, baru orang dok hine Muhammad walaupon Muhammad dok sesempurna org lain".. aku sentiase berdoa anak-anak aku menjadi anak yang soleh dan solehah, berjaya di dunia dan akhirat





No comments: