08 March 2022

PERMULAAN

 Cerita bermula pada 14 February 2022 (Valentine day), hari tu anak tak sihat, adik pon tak sihat, so decide untuk ke klinik, musim musim covid ni, kalau demam, semua jadi kelam kabut, bimbang kalau kalau positive covid, tp Alhamdulillah, semua negative, balik rumah, sebelum matikan enjin, aku saje-saje buka e-graduan.gov.my, laman web yg hari-hari aku bukak sebab nak tahu result penempatan. Tak sangke kali ni buka, ade satu tab baru "Semakkan Penempatan", dengan penuh debaran, aku tekan, dan keputusan dia, agak kurang memenuhi kehendak, ditempakan di negeri PAHANG, namun bile dibace kembali, rase macam keputusan ni sedikit sebanyak memihak pada aku.. aku ditempatkan di SMK Sungai Baging, yang mana sekolah ni sekolah yang paling dekat dengan sempadan Terengganu - Pahang.. memandangkan aku memang dah stay kat kemaman, jadinye aku tak perlu untuk berjauhan dengan keluarga aku.. Syukur Alhamdulillah, Terima kasih Ya Allah, Kau makbulkan doa-doa aku. Setiap malam aku berdoa, tak kisah untuk ditempatkan di sekolah mana, asalkan aku dapat tinggal bersama dengan keluarga aku.

Beberapa hari lepas tu, aku bawak anak-anak dan isteri jalan-jalan tengok lokasi sekolah, waktu perjalanan dari rumah ke sekolah lebih kurang 45 minit.. boleh tahan jugak.. tp itu lebih baik berbanding untuk kami berjumpa seminggu sekali, ataupon tinggal berasingan.. 45 minit tu bukan tempoh mase yang lame, sbb kerja aku sekarang pon, almost half an hour jgk.. so not a big deal untuk aku drive setiap hari.


Seperti yang dinyatakan dalam keputusan, aku diarahkan untuk melapor diri pada 01 Mac 2022, di Pejabat Pendidikan Daerah Kuantan. So pagi tu aku bertolak dari Felda Kerteh 5, Paka (dari rumah mak mentua). Aku ambik keputusan untuk bertolak awal, jarak dari rumah ke PPDK ambik mase lebih kurang 2 jam, dan majlis bermula pukul 9.00 pagi. Tapi aku tetap pilih jalan selamat, untuk turun lebih awal, aku pon tak kenal kat mane PPDK, aku hanya based pade google map je. Lebih baik sampai awal dari lewat.. aku memang tak suke kalau lewat lewat ni.. nanti aku jadi rushing, satu bende pon tak jadi. Aku bertolak dari rumah jam 05.20 pagi.. drive pon rilek je, tak perlu speeding



Lebih kurang pukul 06.25 pagi, aku sampai kat plaza tol Jabor, sebab memang niat nak berhenti kat situ, nak solat subuh dan bersiap-siap. Ni 1st time aku brenti kat situ pada waktu subuh hari.. Alhamdulillah ramai abang / pakcik lori yang brenti solat kat situ, jadinye tak lah takut sangat.. aku ni bukan lah penakut sangat, tapi bukan jugak yang berani sangat.. hahaha, kan kalau sorang-sorang takut jugak, orang jahat tu ade dimane mane.. kite mesti sentiasa berhati-hati.. memanglah aku ni bukan ade ape-ape, tapi tu lah.. sikap berhati-hati tu penting bile kite jauh dari kampung, pulak tu tempat yang kite tak familiar.. 


Macam biaselah, bile masuk tandas, jupe cermin, of coz lah snap gambar depan cermin.. hahaha, saje je buat kenang kenangan.. nanti bile tengok balik, senyum sorang, bende biase lah tu.. 


Lepas settle semua, aku teruskan perjalanan, drive santai-santai, sebab tu aku suke datang awal-awal, sebab otak pon tak kalut nak pikir kalau sampai lewat.. hahaha.. preventing much better then cure.. hahaha, kene mengene ke tidok nim.. bedal jelah labu.. pusing punye pusing, maklumlah pakai google map kan, akur pada setiap arahan, turn left, turn right, bla..bla.. sampailah kat destinasi jam 7.45 pagi


Sementare menunggu dalam kereta, main telefon dulu, kawan-kawan yang lapor diri pade hari yang same pon duk aktif dalam group.. excited bercampur takut... mane tak excited, penantian 10 tahun kot.. takut pon ade, sebab dah lame sangat tinggalkan dunia pendidikan ni.. tapi tawakal.. InsyaAllah nanti boleh lah tu, awal-awal memang lah tak biase kan.. hahaha.. masing-masing sibuk hantar gambar selfie masing-masing.. so aku pon join lah same.. hahaha.. rase kelakor bile cikgu-cikgu tua lapor diri sekali dengan budak-budak baru grad.. beza 10 tahun.. lantak lah.. nak buat macam mane, rezeki baru sampai.. terima dengan hati yang sangat-sangat-sangat terbuka.



Jam 08.30 start pendaftaran, time tu ramai jumpe cikgu-cikgu lain, muda-muda semuanya.. hahaha.. segan tu ade.. tp peduli ape aku.. hahahaha.. lebih kurang pukul 09.00 pagi majlis bermula.. ucapan dari pelbagai pihak, pesanan, dorongan dan nasihat diberikan pada kami cikgu-cikgu baru yang bakal berkhidmat ni.. InsyaAllah aku akan cube menjadi yang terbaik.. mendidik anak murid dengan bersungguh dan bersemangat.. sebab aku bukan saje sekadar menjadi cikgu ni sekadar untuk menerima gaji.. tapi aku memang berminat dengan kerjaya ni.. sebab sebelum ni, aku pernah bersedih kerana terpaksa meninggal kan keja sebagai pensyarah kolej.. dan memang aku tak sangka, aku sekali lagi menjadi seorang pendidik, dan kali ini InsyaAllah sampai ke hari tu... sampai bersara.



Waktu penyerahan ni, setiap orang dipanggil ke pentas dan surat dibuka oleh tuan pengarah PPD dan ucapan tahniah diucapkan kepada kami semua.. tapi yang kelakornye, aku name ke-3 yang dipanggil.. dan untuk pengetahuan, senarai name dibaca mengikut no kad pengenalan, mengikut seniority.. so ape maksud dia.. aku antara yang paling berusia dalam lebih kurang 50 orang cikgu baru di sekolah daerah Pahang.. hahaha.. 


Selesai di PPD, kami semua bergerak ke sekolah masing-masing, jumpa pengetua / Penolong kanan / Pegawai bertugas.. so terima sedikit taklimat mengenai tugas dan tanggungjawab.. untuk SMK Sungai Baging, ade 5 orang cikgu baru.. berlainan subjek / option, dan aku paling senior.. hahaha. Memandangkan waktu lapor diri tu cuti sekolah, so balik lah dulu.. nanti tunggu arahan dari pentadbir, bile perlu ke sekolah dan memulakan tugas...

ALHAMDULILLAH.. SYUKUR YA ALLAH 

Bercerita bukan untuk menunjuk. sekadar menyimpan kenangan.. yang mungkin akan aku kenang sampai bile-bile.. betapa sukarnya aku untuk bergelar seorang cikgu..

SPM > Matrikulasi > Ijazah Sarjana Muda > Ijazah Sarjana

Engineer > Pensyarah IPTS > Engineer > Cikgu

No comments: