06 July 2022

kisah AKU dan TIKTOK

 Assalamualaikum, berjumpe lagi kali ni.. jarang-jarang sekali timbul rasa nak menaip dan bercerita... kali ni nak cerita pasal TikTok,

awal-awal kemunculan tiktok, aku dok berminat sangat, tengok pon sekadar video tiktok yang orang share kat facebook.. namun bile PKP bermula, maka rase bosan kian menebal, ape dok bosannye, tak boleh keje, tak boleh keluar rumah, duk pusing-pusing dalam rumah je lah.. nasib baik mase sebelum road block bermula, aku cepat-cepat balik kampung, rumah mak mentua.. tak jauh pon, dalam sjam perjalanan.. so duk rumah mak mentua tu, adelah sikit laman rumah, boleh lah keluar tengok-tengok suasana, kalau duk rumoh aku, rumah teres ni.. rasenye boleh mati kebosanan rasenye.

Berbalik pada aplikasi tiktok, so bile dah bosan, aku pon download lah tiktok tu.. dulu takde sangat video yang jiwang, yang tayang tetek, tayang telur tu.. kebanyakkan lebih pada video kreatif yang dihasilkan hasil dari kebosanan orang berkurung kat dalam rumah.. setelah sekian lame, aku baru tahu ade LIVE dalam tiktok tu.. tapi kene ade 1000 orang followers.. entah setan apa yang merasuk aku, aku jadi teringin nk buat live jgk.. maka dengan itu, aku gigih memfollow sape2 yang video dia yang lalu kat FYP aku.. sampailah aku dapat 1000 orang followers.. tapi hakikatnye, aku dok pernoh pon buat live,,, hahaha.. aku lebih kepada kaki like VTT orang je (VTT : Video TikTok).., aku pon ade jgk post VTT, tapi lebih kepada suka-suka, aktiviti harian aku,, takde nk buat content yang menarik perhatian orang pon.. sebab niat aku buat sekadar untuk suka-suka, ade mase aku tengok sendiri, layan lagu, macam tu je lah.. bukan buat promotion ke ape ke.. 

untuk rekod, 99% followers aku tu,, aku tak pernah kenal.. cume ade beberape orang je kawan-kawan aku yang aku kenal.. dan sesungguhnya aku tak follow kawan2 yang aku kenal.. sebab nanti kene kutuk.. hahaha.. so biarlah aku dengan teman-teman maya aku je.. yang sekadar berbalas komen di tiktok saje.

Bercerita pasal friend kat tiktok, ade bebrapa kawan yang agak rapat.. tapi tak pernah bersua muka.

1. RayyanFattah

Dia ni aku follow sebab muka dia sebijik macam kawan aku kat universiti. sepanjang setahun lebih kenal, aku cume pernah tengok dia buat live 2 kali, walaupon dia dah ade 10,300 orang followers. Orang Permatang Pauh, Pulau Pinang.. Ahli politik, dengan dia jarang sembang bende yang tak berfaedah, sebab dia ni memang worker holic. Hidup untuk kerja je.. pernah dua tiga kali buat video call kot wasap,. sembang hampir 3 jam.. macam-macam nasihat dia bagi.. dari perkenalan yang tak panjang ni.. actually aku betul-betul kagum dgn dia, banyak ilmu, agama, politik, ekonomi, sejarah, bisness, pengetahuan am.. Kami awal2 kenal dlu, biase diskas pasal construction, sebab same-same keje buat bangunan.. tapi sekarang aku dah tukar bidang, dia pon same.. tapi kami still share ilmu dan pengalaman pasal construction.. dia ni yang paling lame aku follow dan yang still contact sampai lah sekarang.. tapi belum sempat bersua muka.. insyaAllah, jika ade izin dari Allah, jumpa lah nanti.

2. Din Nenas

ni Pekerja ladang nenas kat mersing.. dia yang follow aku dlu, hahahaha.. dengan dia ni boleh kate selalu jugak sembang, sebab dia ni kaki perempuan jugak, awek sane sini.. bile ade masalah, dia selalu jgk share dgn aku.. walaupon aku ni bukan reti sangat bab-bab cinte ni.. tapi dah lame tak contact.. kalau ade pon, jarang-jarang.. aku ni mudah je, org call aku jawab, org wasap, aku reply.. kalau orang diam.. aku pon diam lah.. hahaha...

3. Pok Mang

Yang ni crane operator projek ECRL, seksyen 6, Maran, Pahang.. pokmang ni ceria, gile-gile orang dia, mase aku masuk live dia, dia tegur aku macam dah 10 tahun kenal.. sebab aku aku boleh masuk kepale, sampai sekarang aku masih lagi join live dia.. sembang pasal kerje.. aku pon ade jgk skit pengalaman keje site, gune kren semua.. so bolehlah sembang skit-skit.. hok ni Laki orang, anok ade tige orang.. pernoh jgk lah contact, tapi dok pernoh bersua muka lagi.. hari tu gi maran, dok sempat nok jumpe... lepas tu aku gi temerloh, patut janji nk minum air petang, tapi aku settle keje awal, aku smpai maran dalam tengoh hari.. jadinye dok sempat jgk lah nk jumpe.. aku ni eksen je nok ajok minum air.. tapi aku sendiri pon segan.. hahahaha.. aku ni mmg susoh nk sembang dengan orang, tapi kalau dengan pokmang ni, rasenye boleh masuk... sebab dia kaki sembang.. kaki lipak.. Mang Lipak.. hahahaha

4. Cikgu Bahasa Arab

yang ni cikgu kat Sekolah Menengah Sains Kepala Batas, nama dia syukri.. kenal dekat live jgk.. aku ade jgk mintok nasihat, pendapat dia, sbb dia ni dah lame jadi cikgu, so mintak dia share skit ilmu pasal cara mengajar, cara nak tarik perhatian budak utk belajor dan macam-macam lah pasal dunia pendidikan ni.. tapi dengan yang ni tak mesra sangat, sbb lebih kepada formal skit. tapi selalu jgk lah masuk live dia.. tapi tak banyak share pasal personal life lah.. hanya isu-isu kerja je.

Stakat ni, cume 4 orang ni je yang boleh dikatakan followers yang memang boleh katekan rapat skit.. tp takdelah kenal hati budi, cume boleh kate kenal skit-skit.. kalau yang lain, rasenye memang tak pernah kenal pon.. sekadar komen-komen je lah.. live pon tak pernah join sgt.. aku ni lebih pada nak dengan lagu je.. sebab lagu-lagu kat tiktok ni mmg viral.. 


Setakat ini saje untuk kali ni.. InsyaAllah ade mase aku, menaip lagi

Assalamualaikum... 

No comments: