20 February 2017

TIDAK berhenti berharap

assalamualaikum..

untuk post hari ni.. aku nok bercerite pasal kawan.. sahabat.. teman.. aku.. aku panggil dier pok.. sebab dier sekarang dah jadi pangkat ayoh pade aku...

aku kenal pok lebih kurang 14 tahun dulu.. perkenalan bermula bile kawan kepade pok ni sering datang rumoh aku.. sebab dier berkawan dgn sepupu aku.. dalam mase yg same.. dier menaruh hati pada arwah kakak aku.. lupekan pasal kawan dier tu... fokus pade pok ok.. hahahaha.. mase 1st time kenal.. umur aku 17 tahun.. sembang-sembang kosong.. lepas tu aku kabo lah.. aku ni jarang2 je ade kat rumoh.. sebab aku duduk asrama.. tp yang bestnye.. pok dgn kawan dier tu.. boleh pulok gi melawat aku kat asrama time hari minggu.. siap bowok makanan.. entoh macam mane bleh lepas dengan guard pon x tahu lah.. tp pok dgn kawan dier tu mmg kaki auta.. hahahaha..

bile habis SPM.. macam biaselah menjadi kutu rayau.. tempat lepak lame dulu dah xdop org.. semua dah bawak diri.. kebetulan time takde org tu.. kawan pok tu dtg.. ajok lepak kat kat kampung dier.. so bermulalah episod melepak di tempat baru.. kebetulan kawan pok ni pomen.. dan aku ni baru berjinak jinak dgn motosikal.. so ape lagi.. hari2 duk melepak.. repair motor sane sini.. satu malam tu.. aku jupe pok kat public phone.. zaman tu pakai public phone lagi.. hanset 3310 baru nok naik.. aku tgk pok ni pelik.. cakap dop tahu bnde skali.. tp aku layankan saje.. tp aku dop puas hati.. sbb aku rase mmg dier pelik dari biase.. rupenye baru aku tahu.. time tu dier tgh high / mabuk pil (org kg aku panggil mabuk plat).. aku duk tenung je muke dier sambil dier duk sengih2 dop tahu ke bnde.. dalam hati aku aku kate "hurm.. dier ni baik.. aku akan cube uboh dier"...  kawan dier pon same jgk.. kaki main bende tu blake.. plat.. ubat batuk.. air ketum.. mmg permainan geng2 dier.. tp Alhamdulillah sampai ke hari ni.. aku dop pernoh terjebak dgn bnde tu.. 

nok di jadikan cerite.. dop lame lepas tu.. pok excident time nok pegi keje.. pok ni keje buar rumah batu je.. sbb org malas skolohkan.. base dier doh.. hahaha.. kawan pok (bukan kawan yg di atas tu) cedera parah.. harapan hidup 50/50.. tp pok cume retak tulang buku lali je.. warded jgk lah 2-3 hari.. pok ni boleh dikatekan org susoh.. kerete takdop.. adik beradik ade 7 org.. semua tak dop kerete.. time nok balik tu.. mok dier srh cari teksi..sbb mok dier tuer doh.. org kampung.. dop tahu ape2 pasal bndor.. aku pon call arwah kakak aku.. srh mari ambik kat spital.. kebetulan arwah tu dop keje.. so mari lah ambik.. hntar kat rumoh.. tgk keadaan rumah dier aku terkejut.. rumah agak besar.. cumenye rumah kampung yg sedikit tidak terurus.. tp persahabatan dop memandang harte.. lagipon aku ni bukan org kaye pon.. cume biase2 saje.. 

time tu pok x bleh jalan.. aku pulok takdop keje.. tunggu result SPM.. so time bosan.. gi lah rmh pok.. sembang2.. sbb rmh pok xdop org.. sbb pok sorang lagi yg x kawen.. org lain semua dh berkeluarga.. tp rumoh x jauh... kawasan tu jgk.. so lame2.. aku jadi rapat dgn ahli keluarga dier.. dgn abang2.. kakak2 dan anak2 sedare pok.. so di situlah aku habiskan mase sepanjang tunggu SPM.. tp aktiviti pil kude.. ubat batuk dier dop pernoh terhenti.. sbb aku tahu.. ade kawan2 dier yang datang hantar ke rumoh even dier dop bleh kuor rumoh...

dapat result SPM.. aku dpt offer kat Matrikulasi Kedah.. so aku tinggalkan aktiviti kampung tu.. pegi belajor.. tp bile balik kampung.. aku terus pegi sane.. rmh pok.. jumpe kawan2.. mase time belajor jgk.. kakok dier call bagi tahu ayoh pok meninggal.. ayoh pok ni baik.. ramah dgn budok2.. semua budok2 kampung tu.. kenal dan baik dengan ayoh pok ni.. so aku balik lah dari kedah.. malam tu aku mimpi.. dalam mimpi tu.. ayoh pok kayuh basikal.. macam hari2 biase.. macam time dier nak ke surau time maghrib.. time dier nok mule kayuh basikal tu.. dier toleh tgk aku dan dier cakap "paih.. jage pok molek2.. ayoh nok pegi jauh ni"... lepas tu dier pon kayuh basikal dan pegi.. sampailah dier hilang dari pandangan... lepas aku terkejut dr tidur.. aku nangis.. aku tak bleh janji.. tp aku akan cube.. tp aku dop tahu nok buat mcam mane.. pok masih dgn aktiviti dier.. pernoh jgk masuk lokap.. tp bebas balik.. sebab tok wan (aku panggil mok pok ni tok wan) duduk sorang2.. lagi pon sape yg dop sayang anok.. walau jahat / degil macam mane sekali pon...

habis Matrik.. aku masuk Universiti.. tp persahabatan aku dengan pok.. masih macam biase.. pok ni seorang yang baik.. boleh harap.. orang kampung pon selalu suruh dier buat keje2 kampung mcm tebas kebun.. kait buat kelape sawit.. cari daun palas time nok raye.. repair rmh sikit2.. sbb pok baik.. pok x pernoh tipu pelanggan2 dier.. upoh pon x ambik mahal.. pok dop pernoh ambik barang orang.. tp dier dan pil kude dan air ketum berpisah tiade.. aku penat utk nasihat.. marah.. tp dier dop pernoh nok dengor.. tp pok x pernoh tunjuk pd aku aktiviti2 dier tu.. cume kadang2 je terkantoi alatan perang dier tu.. sbb dop sempat nok simpan.. rumoh dier dah jadi macam rmh aku.. kalau ade ape2 pon.. tok wan akan mintok tolong aku settlekan.. aku ni dah jadi macam cucu dier sendiri.. 

selang2 beberape tahun.. tok wan meninggal.. tinggal lah pok sorang diri.. aku nampok pok menangis hari tu.. aku dop tahu nok buat ape.. cume aku cakap "pok.. sabor lah.. ape2 kite tanggung same2.. aku takkan biar pok susoh.. aku akan tolong sedaye aku"... sejok hari tu.. pok duduk sorang.. makan minum sendiri.. sendiri masak... semua sendiri.. kadang2 ade jgk kakak2. abang2 atau anok sedare datang hantor lauk makanan semua.. tp bukan tiap2 hari.. maklumlah masing2 dah ade kuarge.. ade tanggung jawab masing2.. aku pon kalau ade lauk kat rmh.. mesti aku bungkuskan untuk pok.. aku dop sampai hati.. aku dop boleh bayangkan kalau aku duduk kat tempat pok.. mungkin sehari due bolehlah duduk sorang2.. 

tapi lame2 pok makin teruk.. aktiviti dier makin dop terkawal.. tp dop sampai tahap melarat.. dier masih ok.. cume bile ddk sorang.. boleh lah menunggang kude sesuke hati.. yg paling aku sakit hati.. bile kawan2 datang rumoh.. kawan2 ade jgk bagitahu.. rumoh tu dah mcm port kaki2 isap kude.. tp aku nok buat macam mane.. pok bukan budok kecik.. dalam mase tu.. ade jgk lah 2..3.. kali masuk lokap.. tp bebas mcm tu je.. sbb just sangkut urine.. paling lame pon 24jam je.. tp yang bagus pasal pok ni.. walaupon dier kaki isap kude,, tp dier dop pernoh menyusohkan orang lain.. dier dop pernoh mencuri.. kalau nok duit.. dier akan keje.. aku kalau balik kg.. pegi rumoh pok.. wallet aku letak merate atas meje.. duit aku dop pernoh hilang.. kalau dier nok.. dier akan mintak.. tu pon dalam 10 ringgit.. paling banyak pon 50 ringgit.. tp bile dier ade duit.. dier akan ganti balik.. cume aku je dop sampai hati nok ambik.. kadang2 aku ambik.. tp sebenarnye tolong simpan je.. kalau2 dier mintak lagi.. duit tu jgk yg aku bagi.. serius aku cakap.. kalau org tanye aku pasal pok.. aku boleh cakap.. pok antare insan yg paling baik yg pernoh aku jumpe.. aku pernoh jgk mengadu pada kawan aku.. kawan aku cakap "jangan putus ase.. teruskan nasihat.. mane tahu satu hari nanti dier berubah.. dier tu bukan jahat sgt.. cume dier saloh pilih jalan"... 

aku pernoh jgk bergaduh.. kadang2 sampai bertumbuk.. sbb pil kude dan air ketum ni... aku dop tahu nok buat macam mane.. sekarang ni aku cume biarkan je.. aku just checking2 je.. kalau jumpe.. aku buang.. byk jgk lah yg doh aku buang..tp pok buat rilex je.. konon2 tiade ape yg berlaku.. sbab kalau ditanye.. sampai ke sudoh dier dop akan mengaku.. last2 aku dah malas nok tanye lagi...

aku dop mampu nok buat ape2.. cume aku harap2 satu hari nanti.. pok akan berubah.. menjadi orang yang baik dan betul2 baik.. bebas dari semua tu... dan aku.. selagi aku mampu.. aku dop akan biarkan pok hidup melarat.. dulu mungkin pok hanya kawan.. sahabat pada aku... tp sekarang ni.. pok tu dah jadi tokki sedare pd anak aku.. dier dah jadi sebahagian dari keluarga aku.. mungkin orang yg dop kenal siape pok.. akan cakap macam2.. "kaki isap kude molek masuk jail je".. tp bagi aku yg sangat mengenali pok.. aku rase jail tu bukan untuk org baik macam pok.. selagi aku mampu tolong.. aku akan tolong.. andai kate suatu hari nanti.... tiade kudrat aku lagi untuk menjage pok.. aku hanye berserah nasib pada yg Maha Tahu... 

Insya Allah pok akan berubah suatu hari nanti... itu harapan aku....


1 comment:

Anonymous said...

Insyaallah.. Semoga niat yang baik dipermudahkan-Nya.. Faiting Paeiz...

~Pink Lady not pink anymore~