17 May 2021

CERITA RAYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera, so hari ni nak bercerita pasal hari raya. Macam yang semua maklum dan semua lalui, tahun ni kite raye daalam suasana PKP, Perintah Kawalan Pergerakan, yang tak habis-habis, ulang ulang, PKP, PKPB, PKPP, PKPD... pusinglah sampai ke sudoh.. bile nok berakhirnye semua ni.. Wallhualam.. entoh-entoh kite semua ni mati dulu sebelum wabak ni berakhir.

Berbalik pada cerita raya, bile mane kerajaan dah umum PKP time hari raye, make mood masing-masing dah mule goyah, aku macam biaselah, bukan kate nak raye sangat, tapi lebih pada nak balik kampung, lepak-lepak dengan kawan-kawan, nk sembang-sembang bagailah. so bile jadi macam ni, terpakselah tukar plan., 2 hari sebelum raye, pegilah cari lauk pauk sikit, ayam ikan dan sebagainya, sebab nak membuatkan raye ni ade aktiviti, so aktiviti dia adalah menggemukkan diri.

Malam raya, cucuk satey sendiri.. biase beli tapi tahun ni try buat sendiri.. Alhamdulillah percubaan kali ni menjadi, rase dia hampir same dengan yang beli, so kategori berjaye lah.. Malam raye tahun ni tido awal skit, sebab kebiasaanye malam raye aku keluar melepak, tengok tengok org main mercun kat bandor kuale terengganu, so tahun ni dokleh buat, tido awal lah nampok raye

Hari raya, bangun smayang subuh then baru ingat satey yang perap lupe nak keluarkan dari peti sejuk.. hahahaha, so untuk cepatkan proses pencairan, aku letak depan kipas, so cepat lah skit, kalau tak pukul 10 pagi, belum tentu dapat makan.. Mandi semua tu letak tepi, biase mandi awal, pkl 8 dah turun ke masjid nak semayang raye, tapi tahun lepas dengan tahun ni, dok pegi.. mase yang ade tu, bakor satey je lah, bini dgn mak mertua sibuk kat dapur buat nasi biryani.. cume pak mertua je yang pegi solat raye, tu pon nasib baik dia jemaah surau tu.. kalau tak mmg kene balik, sbb sampai lewat, dah cukup kuantiti 20 org. SIap bakor satey semua baru lah naik mandi, lepas mandi makan, barulah pakai baju raye, ambik gambar skit, salam-salam raye, bagi duit raye, lepas tu................................. tanggal balik baju, pakai kain pelikat.. tido... hahahaha.. menarik sungguh raye kali ni.. hahaha

ni gambar sebelah pagi.

Petang plk, lepas pkl 6 lebih, dah redup skit, pakai balik baju raye untuk tujuan outdoor pulak.. hahaha, asal-asal nak pegi kat tasik peteri, konon nk bau t photoshot, sebab PKPP, konon tak boleh rentas daerah je.. skali PKP, kene kurung terus.. hahaha.. bab SOP ade lah langgar skit, nk buat macam mane, kawasan tu kawasan rumah felda, jiran nye sebelah menyebelah, so pegi jugakkan lah menyinggah walaupon sekejap, minum air ssatu cawan, lepas tu balik.. hahaha.. begitulah aktiviti hari raya pertama.



ni gambar untuk sesi petang pulak.



Hari raya ke-dua lagi teruk, hahaha, bangun mandi, makan, tido balik.. hahaha. memang xde yang menarik lansung, biasa raya ke-dua menjengah ke rumah kawan-kawan yang rapat.. sebab aku ni bukan kat sombong ke ape, tapi aku susah sikit nak ke rumah orang, melainkan mak bapak kawan aku tu, aku kenal dan baik jgk.. hahahaha.. tapi tahun ni betul-betul tak ke rumah orang.. tido dan tengok tv saje. sebelah petang keluar depan rumah sekejap, ambik gambar.. hahahaha, so tamatlah hari raya ke-dua.




gambar raya ke-dua, yang kakak buat perangai sebab baru bangun tido.. adik je lah buat teman ibu dan papa duk ambik gambar

Hari raya ke-3, bini aku tunaikan hajat aku.. sbb aku ade bagi tahu mase sebelum umum tak boleh rentas daerah tu, aku nak mintak ma aku masakkan nasi minyak lauk gulai ayam pencen, so dia dgn mak mertua aku tunaikanlah hasrat hati aku, walaupon rase tu tak same, bukan kata tak sedap, tapi air tangan ibu kite sendiri tak akan same dengan air tangan org lain. so belah pagi bolehlah makan, lepas lah hajat nak makan nasi minyak gulai ayam pencen.

Raye ke-empat spatut masuk kerja, sebab aku memang tak apply lansung cuti hari raya, tapi rase macam malas, so sambung cuti.. boring tu jangan cakap lah, asyik bangun baring makan tido.. 

so begitulah saje coretan hari raya untuk tahun ini.. ingatkan tahun ni dapat sambut meriah sikit, rupenye lagi hampeh dari tahun lepas. apepon tetap syukur dgn nikmat hari raya kali ni. semoga dijodohkan lagi dengan Ramadan dan Syawal tahun tahun berikutnye.. Sekian..........

No comments: