12 December 2021

 Assalamualaikum.... kali ni nak cerita / kongsi berita gembira skit.. tapi aku nak buat krolologi lah skit.. buat kenangan kot nanti aku lupe.. hahaha

Bermula pada 03hb Oktober 2021 waktu tu ape site meeting kat projek sekolah, wakil KPM ade turun untuk buat inspection dan macam biaselah nak bincang pasal isu isu berbaki sebab sekolah target nak serah pada November, tapi bulan oktober masih ade kerja-kerja repair yang berbaki, dan juga dokumen-dokumen yang masih belum lengkap.. Project Manager asyik mengelak, so terpakselah aku hadap bende-bende ni walaupon sebenarnye belum sampai level aku.. tapi takpelah take it as a challenge dan try to learn something new and gain a new experience.. teruk jugak lah kene bambu.. hahaha.. hadap je lah.

Siap meeting, macam biase lah, of coz lah tengok FB kan.. hahaha.. scroll punye scroll, nampak SPP update 6 min ago, 'Semakan panggilan temuduga one-off fasa 2". dalam hati rase macam takde harapan, sebab duk dengar-dengar ramai sangat graduan pendidikan yang apply, masuk no.IC, then keluar Nama:................., No IC :...................., Status : LAYAK... rase macam, eh.. eh.. betul ke ni.. dok sangke, tengok tarikh interview : 06 hb Oktober 2021.. ah sudah, ade mase 2 har je nak study.. aku jadi blur.. tak tahu nak pikir ape yang kene study, ape yang kene buat..

Sambil duk pikir-pikir, tibe masuk message, lawatan dari pihak Majlis Pembandaran Kemaman.. tarikh dan waktu same dengan interview.. aku macam gelabah.. tapi aku dah nekad, aku tetap akan attend interview tu, sbb aku sudah menunggu lame, aku inform Arkitek, dia macam berat nak cakap, cume dia cakap kalau sempat, join lah inspection tu skali.. aku iya kan aje.. sebab dalam kepala aku nk focus pada interview tu je, Baju seluar kasut, semua kat kampung.. memang interview ni secara online, tp aku kalau boleh nk well prepare, sebab bende ni bukan mudah nak dapat dan ni mmg menjadi idaman aku. Habis waktu keje petang tu, aku balik kg, perjalanan dalam 3 jam sehala.. lewat malam baru sampai kat rumah sendiri.. tapi takpe lah, aku taknak disebabkan kasut, baju, seluar, aku kene reject.

Sehari sebelum interview, aku test line internet, pegi pinjam laptop adik ipar, pegi beli earphone, mic dan macam-macam.. agak kalut, sebab aku ni dikira sebagai calon hari pertama.. study apa-apa yang patut, bace yang mana sempat.. tengah malam tu, aku tido dalam keadaan penuh debaran..

Hari interview pon menjelma.. dengan lawatan pihak MPK lagi, dengan nak setup bilik nk interview lagi.. paham-paham lah aku kat site, tempat pon terhad, cari bilik yang selesa skit.. elektrik belum siap, tarik wayar dari jauh.. memang banyak jugak dugaan.. telefon pulak tak berhenti berdering.. last aku off no tu, aku on no lain.. nak jadi cerita, wakil SPP pulak kene call, nasib baik even off no tu, wasap still masuk dengan no lame.. nasib baik jugak lah.. patut aku tunggu lame, rupenye diorang akan call dlu.. lepas interview tu, on balik no aku tu, baru tgk ade miss call byk.. hadoii... macam macam

Waktu interview, Alhamdulillah, berjaya jawab, penemuduga pon just simple simple je.. aku dalam hati terdetik, dia ni betul-betul nak ambik aku kerja atau sekadar buat interview sekadar syarat, padahal dah ada calon.. hahaha.. tp aku positifkan diri.. malas nk pikir, kalau ada- adalah... tapi aku tak putus asa, lepas interview, aku teruskan solat hajat siang malam, doa setiap hari.. walaupon rase macam berat.. tapi ape lagi aku mampu buat.. hanya doa yang mampu aku panjatkan..

09hb Disember 2021.. dekat-dekat maghrib, adik ipar aku bangun gelabah "eh mg tengok dok lagi, result tubik doh".. aku dengan mamai ambik telefon, tak bace dah caption pada post tu.. terus tekan link.. masuk no IC, then loading.. ... No internet connection.. try lagi.. no internet connection.. sebab confirm line tengah sibuk.. dan kali ketiga aku tekan,

TAHNIAH.... anda berjaya bla.bla..bla.. (aku dah tak bace yg belakang)... tak tahu nak cakap macam mane.. kat situ jugak air mate mengalir.. tak tahu lah ape yang aku pikir waktu tu.. ambik phone, call ma kat kampung.. cakap nk berhenti keje dah.. dia tanya lah kenapa... aku cakap : Orang dapat jadi CIKGU"... then ma pon ikut nangis same.. sebab ma tahu ape yang aku lalui.. dia pon mesti insan yang paling gembira dengan berita ni.. Syukur Ya Allah, tak dapat diungkap dengan kata-kata

Mungkin ada yang cakap, "eleh, cikgu je pon, nk nangis bagai".. ye mmg jawatan tu cikgu je, bukan hebat.. tapi untuk aku yang menunggu hampir 10 tahun, aku rase aku layak untuk menitiskan air mata tu.. sepanjang 10 tahun tu, selame tu lah aku bercakap dalam hati.. bile lah nk dapat jadi cikgu, kalau lah aku dapat jadi cikgu.. dari aku bujang, sampailah ada anak dua.. mungkin bibir aku kurang mengungkapkan.. tapi dalam hati.. setiap hari aku menanti.. tiap kali dengan ade cikgu merungut, aku jadi sakit hati.. bukan apa.. kalau kau tak nak.. boleh bagi kat aku.. aku ni hari hari menanti.. hahahaha... emosi pulok.. hahaha

Bulan ni adalah bulan terakhir berkhidmat sebagai Site Engineer...

Semoga perjalanan selepas ini dipermudahkan.. AMINNNNNNNN


No comments: