10 May 2021

GELARAN PANGGILAN

 Assalamualaikum.. hari ni aku nak bercerita pasal nama panggilan aku.. dan juge name gelaran yang pernah aku dapat sepanjang perjalanan hidup aku. 

No.1 : ABANG

Name ni paling awal-awal dulu., ma dengan pa panggil.. lame jugok lah lekat name ni sampai ade jugok kawan-kawan pade adik beradik aku yang panggil aku dengan gelaran name ni, sampai lah aku besor.. tapi sekarang tidak lagi, sebab diorang pon entoh hilang ke mane..

No.2 : Pa-Eight 

Name ni sepupu sepapat sedare mare yang panggil, sebutan Eight tu no lapan dalam bahase inggeris, kenape lapan??.. takdok sebab pon sekadar panggilan sahaje

No. 3 : Paih

Ni mane paling commercial skali.. sebab ni  name kat sekolah, name paling ramai dan banyak digunakan. anok beranok beloh bini semua panggil aku dengan mane ni. kirenye ni panggilan yang paling common skali berbanding name-name yang lain

No. 4: Rangga

Name ni beberapa orang saje yang panggil, sebab??, sebab dulu waktu cerita Ada Apa Dengan Cinta ada satu watak nama Rangga, bukan kate muke aku macam dia, cume aku suke ajuk dialog dia dalam cerita tu, acah acah suke buat puisi bagai, tak pasal-pasal ade yang panggil name Rangga tu kat aku.

No. 5 : Dato'K

Ni one and only manusia yang panggil aku dengan name ni iaitu mohd nazdri che nawi. kawan baik aku dari universiti sampai sekarang, merangkap Classmate, roomate aku waktu kat universiti.. dan name tu kekal sampai ke hari ni dok pernoh beruboh. ade jgak sekali dua dia panggil aku dengan name paih.. tapi last last dia gelak kuat kuat.. dia cakap dok biase panggil aku dengan name tu, nak panggil K jugak.. ikut suke lah.. dah nk panggil sangat, panggil lah. hahaha

No.6 : Adik

Name ni aku paling dok suke, sebab bunyi macam manje nak mampos.. tapi name ni masih lagi menjadi sebutan ramai kawan-kawan kat kampung.. sejarah name ni bermula bila aku pegi berkawan dengan geng-geng motor sekitar kampung.. perangai aku dulu, aku suke berkawan dengan orang yang lebih dewasa dari aku. aku tingkatan 1 aku dah lepak dengan orang umur 30an., konon rase macam hebat, padahal pukul 10 malam dah kene halau balik rumah sebab kebanyakkan diorang tu adelah kawan pada abang aku dan diorang kenal pa dgn ma aku.. so aku ni mcm ramai mate-mate yang memerhati, tak boleh buat macam-macam, nanti berita akan sampai kat telinga family aku.. lame-lame diorang panggil aku adik, budak-budak yg umur mude dari aku pon panggil aku adik.. so adik ni, bukan lagi pangkat tetapi menjadi kate name khas utk aku.. kadang-kadang segan jugak, tue bangke muke berjanggut bermisai org panggil adik.. tapi nak buat macam mane dah lekat name macam tu.. terime je lah.. hahaha 

No comments: